Valg af ny salgskanal for blomsterkæde

Baggrund

Virksomheden er en dansk kæde, der sælger blomster og brugskunst gennem deres butikker i København og Nordsjælland. Kæden oplevede dog, at kunder ofte efterspurgte at kunne købe blomster på tidspunkter af døgnet, hvor butikkerne er lukket.

Virksomheden har derfor med succes testet en automat med blomster af, og ønsker nu at udbrede konceptet og skabe en ny salgskanal.

Virksomheden ønskede i den forbindelse Quorums hjælp til at vurdere, hvordan de kunne udbrede konceptet på den mest fordelagtige måde, og derigennem skabe en rentetabel salgskanal der kunne sikre return on investment inden for 24 måneder.

Tilgang

Quorum startede med at skabe en overblik over mulige salgskanaler, og identificerede shopping centre, gågader, togstationer og eksisterende blomsterbutikker som de mest fordelagtige afsætningskanaler.

For hver af de fire kanaler, undersøgte Quorum markedet, og hvilke omkostninger der ville være forbundet med at opstille automaterne.

Baseret på markedsundersøgelse opsatte Quorum investeringsscenarier for hver af de fire afsætningskaneler, og vurderede den mulige return on investment.

Quorum rådgav ligeledes virksomheden om hvilken afsætningskanal ville være den mest fordelagtige at investere i, for at sikre return on investment inden for 24 måneder.

Resultatet

På baggrund af Quorums hjælp fik virksomheden et samlet overblik over de mulige afsætningskanaler, hvor deres blomsterautomat kunne opsættes, og fik afdækket omkostninger, indtjeningspotentialet og return on investment for alle fire muligheder.

Relaterede Cases og Insights

Andre cases →